maandag 9 maart 2009

Minister Guusje en de blanke mannen

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken wil binnen vier jaar bereiken dat 25 procent van de korpschefs van de politie een vrouw is. Ze vindt dat het in dit tempo (3 van de 20, dus 15 procent) niet opschiet. Daarom heeft ze de benoeming van de beoogde nieuwe korpschef van Zuid-Holland-Zuid – Teun Visscher, een blanke man – ‘aangehouden’.

Nou, dat viel helemaal verkeerd natuurlijk. Er is weer een rel in de media losgebarsten, waarbij het niet moeilijk is om te raden hoe de stemming in het land is. De Telegraaf scoort vandaag boven de 1300 reacties op één bericht. Uiteraard zo goed als allemaal anti-minister.

De mensen in het land hebben kennelijk massaal het gevoel dat blanke mannen gediscrimineerd worden. Wat ik dan weer een tikkeltje raar en komisch vind. Mocht het nog niet opgevallen zijn: Nederland wordt geleid door vrijwel alleen maar blanke mannen. Als zwarte man (binnenkort komt er een foto van me in Over mij) valt me dat steeds weer op. Raar hè? Ik wil wel even aangeven waar ik sta: ik vind het sneu voor Teun Visscher. Als hij is uitgesloten is hij onrechtvaardig behandeld.

Maar zo langzamerhand zit de discussie helemaal muurvast. De enige verandering ten opzichte van vroeger lijkt het taalgebruik te zijn, dat altijd het bewustzijn van mensen afspiegelt. Vroeger had je zeg maar gewone mensen (blanke mannen, alleen noemde je ze niet zo, want ze waren de maat der dingen) en andere mensen (vrouwen, allochtonen en anderszins). Nu lijken blanke mannen langzaam af te koersen op de status van ‘ook maar een groep’. En afgaande op het gezonde volksgevoel (vertaling uit andere taal met pijnlijke associatie) zijn blanke mannen nu een bedreigde diersoort geworden.

Het pijnpunt voor Ter Horst lijkt mij vooral: iemand heeft dit nieuws uit laten lekken. En dat is geen vriend van de minister, wel een insider, waar zij regelmatig mee moet samenwerken. Iemand van het ministerie direct onder de minister? Iemand in de sollicitatiecommissie? Veel meer insiders kunnen er niet geweest zijn. Ik gok op een blanke man. Wat geen gok is, want de groep mogelijke daders bestaat natuurlijk uit vrijwel alleen maar blanke mannen. Dus ik begrijp Guusje ter Horst ook weer.

En verder schiet het niet op. Ik heb eens even gekeken wat de Volkskrant en Trouw er vandaag op het internet mee doen. Trouw heeft er gistermiddag een nieuwsbericht van gemaakt, door het van persbureau Novum over te nemen, maar heeft niet de mogelijkheid geboden om te reageren. Want dan weten ze wel wat voor reacties er gaan komen. De Volkskrant van hetzelfde laken een pak: gisteren een ANP-bericht, en geen mogelijkheid om te reageren. Dus vandaag maar even niet. Tsja – nog een beetje burgermoed, iemand?

Wat mij vooral tegenstaat, is dat de zaak zo helemaal vast komt te zitten. Zuid-Holland-Zuid schijnt al vijftien maanden geen korpschef te hebben. En wie daar ook komt te zitten, zij zal geen leven hebben. Tenzij het toch een blanke man wordt. Conclusie: Zuid-Holland-Zuid tot reservaat voor blanke mannen verklaren. Want dat doe je toch voor bedreigde diersoorten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten