donderdag 23 april 2009

Summertime and the hiding is harder

Summertime, and the living is easy. Not! Ik begrijp nu dat dit helemaal niet waar is voor de dames. De waarheid is: Summertime, and the hiding is harder. Internet-glossy Styletoday heeft een onderzoek onder 2600 vrouwspersonen gedaan en als man begrijp ik nu dat de zomer het seizoen van de angst is. De zomer is het seizoen dat een vrouw zich niet meer kan verstoppen achter winterse lagen kleding.

Vrouwen blijken al maanden van tevoren bezig te zijn met stiekeme voorbereidingen. Maar liefst 77 procent past de eetgewoonten aan. Het merendeel gaat gewoon wat minder eten, maar 7 procent volgt rigoureus een crashdieet. Dit laatste lijkt me eerlijk gezegd een kleine marteling. Het betekent dat tot die rotzomer weg is er niet meer serieus gegeten kan worden. Ik denk dan aan een Guantanamo-menu met alleen maar groentesapjes. Met andere woorden: wat doet het ertoe dat Obama Guantanamo gaat sluiten? Vrouwen hebben helemaal geen CIA nodig.

De helft bezoekt wat vaker de sportschool. Dit geloof ik niet, ik geloof niet dat de helft überhaupt naar de sportschool gaat. Wel wil ik geloven dat de helft van de vrouwen met een sportschool-abonnement nu wat vaker gaat – maar zeg dat dan. Het is in elk geval in lijn met de menukeuzes. En het betekent dat de eerste lentezon als een soort aanzegging van de deurwaarder ervaren wordt. Die deurwaarder staat dan op de stoep met de strenge vraag: bent u klaar voor rokjesdag? Vrouwen vrezen deze vraag en deze dag.

Een heel scala aan winterse geheimen moet nu aan een onbarmhartige inspectie onderworpen worden. Te dik? Te zwaar? Te bleek? Te behaard? Te bedekt met cellulitis? Een echte vrouw, begrijp ik nu, beantwoordt al die vragen met ja. En dan begint een serie martelingen waar mannen en de CIA (voornamelijk mannen) nog steeds geen idee van hebben.

En dan is rokjesdag nog maar de eerste peildatum. Enkele maanden later komt een nog veel wreder moment: bikinidag. Bikinidag is on-barm-har-tig. Een bikini vinden we tegenwoordig een keurig badkostuum, maar het is nog even wreed. Dan kan met één dodelijke blik duidelijk worden of alle martelingen in de voorgaande maanden enige zin hebben gehad.

Nu begrijp ik pas waarom ik enkele dagen geleden op een zonnige morgen met zoveel omhaal voorbij gelopen werd door een juffrouw in een rok. Ze wiegde met haar heupen, ze toonde haar blote kuiten, haar schoenen maakten klak-klak-klak-geluiden op de straat. Haar blik was naar voren gericht zodat ik alle gelegenheid had tot een uitgebreide inspectie. En nu begrijp ik pas dat het absoluut verboden was om niet te kijken.

2 opmerkingen:

  1. ik denk dat vrouwen doen dat niet alleen voor mannen ,maar vooral voor andere vrouwen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als kleine troost wordt ons dan een blik gegund op mooie jongemannenpolsen, die de hele winter onder truien verstopt zijn geweest. Met name in studentensteden een aardig vermaak.

    Joke

    BeantwoordenVerwijderen