Een ezel stoot zich in het gemeen niet twee keer aan dezelfde steen. Maar in de voorhoedes van de telefoontechnologie hebben ze er een handje van om het telkens weer te doen. Telkens proberen marktleiders de markt en de consumenten hun wil op te leggen. Eerst probeerden de aanbieders van vaste telefonie de nieuwelingen van de mobiele telefonie op allerlei manieren buiten te sluiten. Zoals we weten lukte dat niet.
Jaren later probeerde de nieuwe marktleider Nokia met het Symbian-platform de concurrentie buiten te sluiten, met name Microsoft. Nokia hield daarbij de telecomaanbieders te vriend, en de Nokia-mobieltjes zaten niet toevallig in allerlei leuke abonnementen van die aanbieders. Microsoft kreeg inderdaad geen voet tussen de deur.
Maar toen kwam gelukkig Apple met de iPhone. Steve Jobs kende zijn geschiedenis en zette een soort ecosysteem op om gebruikers de mogelijkheid te bieden zelf allerlei applicaties te verzinnen en aan anderen aan te bieden. Nokia werd links en rechts gepasseerd, en is zijn positie als marktleider misschien wel voorgoed kwijtgeraakt. Goed dat Apple met een innovatie ten gunste van de consumenten kwam.
En nu komt er Skype voor de iPhone, zodat je zo goed als gratis via internet kunt bellen met iemand anders die ook Skype heeft. En wat doet Apple? Apple geeft gehoor aan het verzoek van zijn Amerikaanse telecomaanbieder AT&T om skypen op de iPhone via hun internetverbinding onmogelijk te maken. AT&T is natuurlijk bang dat het ze anders heel veel geld gaat kosten. Na deze ingreep kan er daar alleen gratis geskyped worden met een iPhone in de buurt van een Wifi-hotspot voor draadloos internet. Tsja.
Misschien is het omdat Steve Jobs ziek is. Of misschien denken ze bij Apple dat ze AT&T te vriend moeten houden en doen ze ondertussen of hun neus bloedt. Maar dit is het soort beperking dat er om vraagt om gehackt te worden. En over een tijdje raakt het natuurlijk algemeen bekend hoe je via een iPhone direct op internet kunt skypen, gewoon omdat de handleiding op het web te vinden is.
It makes me wonder. Het is een beperking die voortkomt uit de veronderstelling dat je de markt en de consumenten je wil op kunt leggen. Of ze maken bij Apple de klassieke fout van de arrogantie van de macht. Of ze huilen een beetje mee met de wolven in het bos. Het is ook niet de houding van een bedrijf dat innovatief is en vertrouwen heeft in de consument. Maar dan geeft die consument geen vertrouwen terug. Bij Apple zouden ze beter moeten weten.
dinsdag 31 maart 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten