En opeens kunnen we de kilometerheffing wel vergeten. Althans, voor deze kabinetsperiode. En wat er daarna voor kabinet komt, het is voor iedereen een grote vraag. Zover zijn we echter nog niet.
Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft de Kamer laten weten dat hij de kilometerheffing voor vrachtwagens uitstelt. Omdat hij de risico´s van het systeem nog te groot vindt. GroenLinks heeft de minister nu naar de Kamer geroepen. En in de reacties van oppositiepartijen bespeur ik een buitenproportionele verontwaardiging. Hier moet meer aan de hand zijn.
Eerst het nieuwsbericht van de minister even bekijken. Ik lees 2011, iets met vrachtwagens, extern onderzoek, accountantsdienst en drie soorten risico. Ho, zegt hij nu dat hij tot nu toe geen onvoorziene risico’s heeft ingepland in zijn projectbegroting? Er komt voorbij: zonder risico’s, met bekende risico’s en met onvoorziene risico’s. Tot nu toe heeft hij alleen met de eerste twee categorieën gewerkt. En op die laatste categorie is hij pas gekomen ‘op basis van een extern onderzoek naar de robuustheid van de planning, dat hij op aanraden van zijn accountantsdienst heeft laten uitvoeren.’ Het staat er echt.
Eurlings is zelf ingenieur. Onder zijn verantwoordelijkheid is er bij zo’n gevoelig project als de kilometerheffing, ‘het juweeltje van dit kabinet’, iets heel belangrijks nagelaten. Of zoals het nieuwsbericht van zijn eigen ministerie stelt: ‘De minister heeft het advies gekregen ook onvoorziene risico’s in de planning op te nemen, te vergelijken met een post onvoorzien in een kostenraming.’ Guttegut, alsof ze dit zomaar voor het eerst bedenken – onvoorziene risico’s, helemaal vergeten!
Tsja. En dan kom ik tegen dat Eurlings vorig jaar al aangaf dat er grote kans was dat 2011 niet gehaald werd. Hmm. Er zijn maar een paar mogelijkheden. Dat hij het teveel als een techneut heeft aangepakt, sluit ik uit. Een techneut had die onvoorziene risico’s juist wel meegenomen. Was hij politiek naïef? Wel, enkele feiten spreken hier voor zich. Zijn vader zat al in de Limburgse politiek; kleine Camiel zat al op achtjarige leeftijd op de politieke tribune bij gemeenteraadsvergaderingen; op zijn twintigste was hij gemeenteraadslid in Valkenburg; hij werd de derde jongste minister in Nederlandse kabinetten sinds 1815. Deze man is niet politiek naïef. Kortom: I smell a rat.
Maar wat wil Eurlings nu? Terug naar die buitenproportionele reacties van oppositiepartijen. VVD-Kamerlid Aptroot noemt hem ‘laf’. Dus: Eurlings wil aardig gevonden worden, in dit geval door linkse jongens en meisjes. Volgens SP-Kamerlid Roemer hebben Eurlings en zijn partij (CDA) de kilometerheffing in werkelijkheid nooit gewild. Dus: Eurlings heeft altijd gemanipuleerd, Eurlings wil macht. GroenLinks-Kamerlid Vendriks: ‘Eurlings heeft eerst de luchtvaart gered met het afschaffen van de vliegtaks, en nu dit. Dit is niet goed voor het milieu.’ Dus: Eurlings wil gewoon dingen voor elkaar krijgen, of tegenhouden.
Volgens mij wil Eurlings het allemaal. Aardig gevonden worden, macht, praktische dingen voor elkaar krijgen of juist tegenhouden. Ik vermoed alleen dat hij op wisselende momenten van de dag, en afhankelijk van zijn gezelschap, steeds een andere top-3 heeft. Welnu, als Balkenende straks iets internationaals gaat doen lijkt Eurlings me de perfecte CDA-windvaan om ja te zeggen tegen Geert Wilders.
dinsdag 7 april 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten